Språkdidaktiska metoder i det flerspråkiga klassrummet : En dokumentanalys av Lgr22 och Skolverkets Lärportal

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Den här studien har som syfte att undersöka hur undervisningen av moderna språk i flerspråkiga klassrum behandlas i Skolverkets Läroplan (Lgr22) samt vilka didaktiska stöd som finns på Skolverkets Lärportal för språkundervisningen i flerspråkiga klassrum. Metoden är hermeneutisk och undersökningen grundar sig på dokument- och innehållsanalys. Jag har begränsat studien till tre språkdidaktiska områden i undervisningen av moderna språk i flerspråkiga klassrum, attityd och motivation, ordinlärning och målspråket i undervisningen. Som teoretiskt ramverk har jag använt mig av forskningen kring flerspråkighet och ämnesdidaktiska teorier. Slutsatsen blev att man både i Skolverkets styrdokument och på Lärportalen kan finna stöd för undervisningen av moderna språk i flerspråkiga klassrum vad gäller de tre områdena som studerats. Dock visade resultaten också att där var relativt få konkreta språkdidaktiska metoder som presenterades från Skolverkets sida.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)