Mångkultur och värdekonflikter. En fallstudie av en grundskola och en analys av skolans värdegrund i ett maktperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med den värdegrund samt de mål och riktlinjer som finnsuppsatta i skolans styrdokument tar sig till uttryck i en etniskt och religiöst mångkulturell skola. Dessutom skakomplexiteten kring värden och värdeneutralitet inom svenska skolan belysas.HuvudfrågaHuvudfrågan denna studie söker besvara är: Vilka spänningar/konflikter kan uppstå på en skola då elever medskilda kulturer och religioner möter de värden och mål som är definierade i de nationella styrdokument somreglerar skolans verksamhet?Metod och materialUppsatsen är baserad på tre studier: en teoretisk, en dokumentanalys och en intervjustudie. Den teoretiskastudien försöker förklara skola och mångkultur ur ett maktperspektiv. Dokumentanalysen har gjorts pågrundskolans läroplan Lpo 94, för att definiera de värden som finns där och som skolans verksamhet vilar på.Intervjusrudien är en kvalitativ fallstudie av en grundskola i Göteborg, vilken jag kallar Aspskolan. Genom attutföra kvalitativa intervjuer med Aspskolans rektor, skolsköterska, samt tre lärare önskade jag ta reda på vilkavärdekonflikter som förekommer på skolan mellan skolan som institution och eleverna.ResultatDen teoretiska studien visar att skolverksamheten kan ses ur ett maktperspektiv, där lärarna och den svenskaskolan som institution innehar en maktposition gentemot eleverna. Värdeanalysen av Lpo 94 visar attgrundskolans läroplan är inte värdefri, utan vilar tvärt emot på ett antal grundläggande värden som demokrati,jämställdhet, tillvaratagande av mångkultur osv. Resutltatet av intervjustudien visar att värdekonflikter gällandedemokrati, det svenska kulturarvet, jämställdhet och könsroller, samt gällande synen på samarbete med hem ochskola förekommer på Aspskolan. Också inom idrottsundervisningen förekommer värdekonflikter. Den störstakonflikten personalen på Aspskolan brottas med verkar vara den att det svenska kulturarvet och bestämda värdenenligt läroplanen ska förankras hos eleverna, samtidigt som detta styrdokument uppmanar till värdepluralism.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)