Innovativa idéer föds då stora företag samverkar och överför kunskap om det höghållfasta stålet tillmindre företag : En undersökande uppsats om hur det höghållfasta stålet har påverkat förädlande företags tillverkning och produkternas egenskaper

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Ida Pettersson; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det behövs nya jobb för att ersätta basindustrins rationaliseringar. En ny struktur måsteskapas för att kunna ta hand om de nya förutsättningarna för svenska företag. De storautmaningarna för stålindustrin generellt är att fortsätta utveckla sina nischstrategier ochäven fortsatta FoU-satsningar för att stimulera kunskapsutveckling och nya innovationer som gör det möjligt att fortsätta utveckla kundanpassade produkter medhögt förädlingsvärde. Detta innebär att de stora företagen måste samarbeta med de små och medelstora företagen för att överföra sin kunskap om sina material till de små ochmedelstora företagen som de i sin tur förädlar, vilket i förlängningen ger de storaföretagen fler kunder.Syftet med denna studie är att använda det höghållfasta stålet, tillverkat av SSAB, somett exempel på en materialutveckling och undersöka vilka konsekvenser det höghållfasta stålet har gett på förädlande företags produktionsprocesser, derasprodukters tekniska egenskaper, designen på produkten, tillverkningskostnad ochmiljöaspekter och även undersöka om det finns några hinder för att skapa nya produktermed höghållfast stål och hur SSAB ska få ut det höghållfasta stålet i större utsträckningtill de små och medelstora företagen. Fallstudier har använts som undersökningsmetod och tre företag, Dellner Couplers AB,Hydroform Design Light AB och ME Racing Service AB har intervjuats. Slutsatsen är att det inte finns några större problem att uppgradera material tillhöghållfast stål och att det inte påverkar företaget nämnvärt mer än att det kan krävaslite mer presskraft i maskinparken för att bearbeta det höghållfasta stålet. Det finns ingaproblem med materialet i sig som en anledning till varför det inte används i större skala. Problemet för det höghållfasta stålet är att det inte lyckats nå ut tillräckligt tillpotentiella kunder. Tre hinder identifierades som begränsar innovationsprocessen. Det första hindret var att det är svårt att få tillgång till inköp av material i små volymer ifall ett företag bara vill testa att använda höghållfast stål i en produkt och inte har möjligheten att köpa inflertalet ton höghållfast stål utan enbart är intresserade av några hundra kg. Det skulle kunna lösas genom att SSAB utvecklar en sälj-per-meter avdelning och börjar sälja höghållfast stål likt en tygaffär säljer tyg för att förenkla tillgången på material och därmed göra det enklare för företag att prova det höghållfasta stålet. Det andra hindretär att det är svårt att få tillgång till riskkapital för att utveckla nya idéer. Den mest konkreta lösningen på det problemet är att kontakta Triple Steelix, som är en regionalutvecklingssatsning, som kan bidra med kapital och kunskap och ifall de inte kan det i just det fallet kan de hjälpa företaget vidare för att få mer passande hjälp. Ett tredje hinder är att det är svårt för de förädlande företagen att få tillgång till kunskap om det höghållfasta stålet. Det skulle kunna lösas genom att starta upp ett nätverk som bygger på att medlemmarna arbetar tillsammans för att utveckla och berika en enskildsmedlems idé för att sedan turas om. Det skulle kunna vidga idébredden hos alladeltagare och göra att SSAB hade en chans att sprida sina materialutvecklingar ochsamtidigt få en närmare kontakt och mer informell feedback av medlemmarna. Nyckelord: materialutveckling, höghållfast stål, kunskapsöverföring

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)