Marknadsföring av miljövänliga produkter på internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Individer i samhället bär ansvaret för att bevara en hållbar konsumtion och göra bättre val somfrämjar naturens resurser. Detta kan fördelaktigt nås genom köp av produkter som är bättre förmiljön. Det är dock viktigt att företagen som säljer dessa, tydliggör de miljömässigabudskapen till kunderna. Att marknadsföra varor på internet kan anses vara effektivt för att nåut till en stor mängd. En låg reklameffektivitet kan dock påverka verksamhetensförsäljningsintäkter och företaget bör därför beakta hur digital marknadsföring kan användaspå ett effektivt sätt.Utifrån tidigare forskning har brister identifierats, gällande avgörande aspekter i sambandmed marknadsföring av miljövänliga produkter på internet. Studien syftar således till attbesvara och öka förståelsen kring vilka marknadsföringsaspekter som kan vara avgörande, närett företag marknadsför sina miljövänliga produkter med internet somkommunikationsverktyg. Genom en kvalitativ metod har en fallstudie genomförts på ettsvenskt företag som säljer miljövänliga shoppingkassar, vilka marknadsförs genom internet.Två semistrukturerade intervjuer har utförts med företagets grundare, vilket utgör studiensempiriska material. Med utgångspunkt från befintliga teorier om bland annat miljövänligaprodukter, miljöinriktad marknadsföring samt internet som kommunikationsverktyg, har detsammanställda intervjumaterialet sedan analyserats.Utifrån studiens analys har fem avgörande marknadsföringsaspekter med anknytning tillmiljövänliga produkter på internet, identifierats. Resultaten visar att en hemsida spelar enavgörande roll när företaget har svårt att marknadsföra sina miljövänliga produkter på andraelektroniska sätt. Likaså utgör en inriktning på specifika målgrupper med enmiljömedvetenhet eller andra köpbeteenden i åtanke, en avgörande aspekt. Resultaten visaräven att företaget bör använda ett lättsamt, sanningsenligt och varierat budskap vidmarknadsföring av varor som kännetecknar en miljöförbättring av befintliga produkter.Slutligen utgör förhållandet till miljökrav och regler som framhävs på internet, en avgörandemarknadsföringsaspekt.Studien har bidragit till en ökad förståelse kring avgörande marknadsföringsaspekter isamband med miljövänliga produkter på internet. Vidare forskning bör förslagsvis studeraliknande företag, för att göra en jämförelse av resultaten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)