"It is actually three persons who died" : En kvalitativ textanalys om FIFAs externa kommunikation om sociala frågor i samband med VM i Qatar 2022

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: Lukas Nordwall; Simon Westberg; [2023]

Nyckelord: FIFA; Qatar; CSR; VM; Mästerskap;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka FIFAs externa kommunikation gällande sociala frågor i samband med världsmästerskapet i Qatar 2022. För att besvara detta syfte genomfördes en kvalitativ textanalys av FIFAs externa kommunikation som behandlade världsmästerskapet i Qatar 2022 då studien skulle få en mer ingående bild av organisationens kommunikation. FIFAs egen kommunikation valdes då tidigare studier visat att det är främst via egna kanaler som idrottsorganisationer kommunicerar socialt arbete. Studiens resultat visade på att FIFA försöker minimera sitt eget ansvar gällande sociala frågor i landet. Detta framträdde i deras kommunikation genom att de påpekade att deras möjlighet att direkt influera beslut som rör sociala situationer i Qatar är minimal. Istället vill deras kommunikation belysa deras sociala engagemang på andra platser i världen för att de ska framstå som mer engagerade i sociala frågor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)