Förutsättningar för mikrobryggerier i Sverige : hur ser marknaden för mikrobryggerier ut i Sverige idag och i framtiden?

Detta är en M1-uppsats från SLU/Rural Buildings and Animal Husbandry (until 121231)

Författare: Tobias Persson; [2012]

Nyckelord: mikrobryggeri; bryggprocessen; öl;

Sammanfattning: Förädlingsmöjligheter av varorna man odlar i ett lantbruk är oändliga. Det finns oftast en högre vinst i att genomföra förädlingen och sälja slutprodukten än att sälja varan direkt efter skörd. Maltkornsodlare säljer oftast varan direkt efter skörd eller lagrar en tid för att kanske invänta ett bättre pris och därefter sälja. Målet med mitt arbete är att visa att det finns förädlingsmöjligheter för maltkorn som kan ge bättre avsättning. Jag har tittat på ölbryggning därför att jag känner att det ligger rätt i tiden. För att få insikt i vad förutsättningarna är för att starta upp en produktion av öl har jag intervjuat två mindre producenter som båda gått igenom uppstartsfasen relativt nyligen. Fokus i min litteraturstudie har legat på hur bryggningen faktiskt går till och även kvalitetskraven på råvarorna. Det är viktigt att har ett stort intresse för processen och råvarorna för att kombinationen till slut skall bli ett gott resultat. För att få ett brett perspektiv på förutsättningarna har jag intervjuat två bryggerier. Den stora frågan till varje bryggeri var hur just deras verksamhet bedrevs och hur de kommit igång. Det första är ett företag som har gjort bryggningen till en central del i verksamheten men är beroende av sidoverksamheten för att produktionen skall fungera. Det andra företaget är ett bryggeri som vill kunna stå på egna ben men vill fortsätta vara ett mikrobryggeri för att ha kvar mervärdet för kunden. Mikrobryggning handlar mycket om att skapa sin egna öl av eget recept. Detta gjorde att jag till en början trodde det skulle vara svårt att prata fritt med producenterna, jag hade en tanke om att de kanske inte ville delge mig informationen jag behövde. Efter mina intervjuer har jag dock konstaterat att det är nog svårt att slå den välvilja som finns i detta yrke att delge sina erfarenheter och kunskaper. Mikrobryggerier ses som en tillgång emellan varandra istället för konkurrent, alla hjälps åt till framgång. Framtiden för öl i mikroproduktion diskuterades även under intervjuerna vilket båda företagen ser ljust på. Konsumenterna är ute efter mervärden som närodlat, närproducerat och även att prova nya typer och smaker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)