Förskollärares uttryck för undervisande lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Studien utgår från en fenomenografisk ansats där vårt fenomen som vi vill undersöka är hur förskollärarna erfar sin stödjande roll i undervisningssituationer i, genom och för leken. För att kunna identifiera förskollärarnas uttryck för vårt fenomen så tar vi stöd i begreppet scaffolding, som ingår i den sociokulturella teorin. Men även med hjälp av begreppet outside and inside the flow. Studien är en kvalitativ undersökning där vi med hjälp av semistrukturerade intervjuer utgick från en intervjuguide. Denna intervjuguide fick förskollärarna som vi intervjuade ta del av. I vårt resultat kunde vi se att förskollärarna talar om leken och undervisningen på två olika sätt. De talar om hur man kan undervisa och lära ut genom leken och att man även också kan undervisa och lära ut för leken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)