Utdelningspolicy : En kvantitativ studie om utdelningens samband med vinst och lönsamhet i små, svenska tillväxtbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: De flesta företagsverksamheter har i slutändan som mål att prestera och generera vinster. I börsnoterade bolag är det vanligt förekommande att företag väljer att dela ut delar av sina vinster till sina aktieägare i form av utdelning. Bolag strävar ofta efter att höja sin utdelning i takt med att företaget växer och undviker att sänka utdelningen för att inte skicka signaler om svaghet eller sämre framtidsutsikter. Majoriteten av den tidigare forskningen kan dock inte bekräfta att utdelningen skulle ha ett samband med vinster och lönsamhet. Syftet med denna studie är att utveckla det befintliga forskningsfältet genom att undersöka om det finns något informationsvärde i utdelningsbeslut gällande dess relation med vinst och lönsamhet i små, svenska tillväxtbolag. Således lyder forskningsfrågan: Hur ser utdelningens samband ut med vinst, framtida vinst samt lönsamhet i små, svenska tillväxtbolag? För att besvara frågeställningen har en kvantitativ studie genomförts på 54 bolag listade på Stockholmsbörsens Small- och Mid-cap, First North, Spotlight och NGM (Nordic GrowthMarket). Genom huvudsakligen en bivariat samt multivariata regressionsanalyser enligt minsta kvadratmetoden har vi därefter kunnat presentera våra resultat. Sammanfattningsvis leder studien till slutsatsen att utdelningen inte har något samband med vinst, framtida vinst eller lönsamhet. Vi finner i studien för låg signifikansnivå och förklaringsgrad och därmed finns det inte tillräckligt med stöd för att påstå att utdelning eller utdelningsförändringar skulle vara användbara indikatorer för vinst eller framtida vinster. Vi finner inte heller tillräckligt starka bevis på att utdelningen skulle vara en indikator för lönsamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)