Värdefulla val: Konsumenters utvärdering av hållbara leveranser : En kvalitativ studie om hållbarhetoch konsumenters valav sista milen-leveranser.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Anton Haarstad Nyberg; Axel Karlstedt; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: E-handeln har vuxit med en enorm hastighet, vilket har förändrat hur människorinförskaffar artiklar och varor. I takt med att behovet av leveranser och godstransporterökar, blir konsekvenserna utifrån ett hållbarhetsperspektiv alltmer förödande. Den ökadeaktiviteten inom leveranssektorn resulterar i ökade utsläpp och en högre belastning påinfrastrukturen, vilket i sin tur påverkar samtliga hållbarhetsaspekter negativt. EU harformulerat tydliga målsättningar för att bli klimatneutral år 2030, men trots detta hardenna utveckling enbart accelererat under den globala pandemin Covid-19 och förväntasäven fortsätta på det spåret. Ett hållbart konsumtionsval förknippas vanligtvis med själva produkten och inte valet avleveransmetod. Därav är syftet med denna studie att undersöka hur konsumenterutvärderar hållbara leveransalternativ och hur de värderar hållbarhet i relation till övrigaleveransattribut. Vidare ämnar studien att undersöka de faktorer som kan ha en påverkanpå köparens beslutsfattande och besvara följande problemformulering: Hur utvärderar köparen ett hållbart leveransalternativvid val av sista milen-leverans? Genom att inkludera relevant forskning inom området har en konceptuell modell tagitsfram. Denna modell baseras på den traditionella köpbeslutsprocessen men har anpassatsoch utvecklats för att illustrera konsumenters beslutsprocess vid val av sista milenleveranser. En kvalitativ undersökning har sedan genomförts för att tillföra ny kunskapinom ämnet. En urvalsprocess användes för att identifiera elva respondenter, fyra kvinnoroch sju män, som betraktades vara lämpliga till att bistå med värdefulla insikter inomämnet. Denna information erhölls genom semi-strukturerade intervjuer därrespondenterna utförligt fick delge sina tankar och reflektioner. Studiens resultat visar att hållbarhet inte är något som konsumenter prioriterar vid derasval av sista milen-leverans samt att de inte ges underlag för att kunna utvärdera dessaalternativ. Det framgår att hållbarhet generellt är något som konsumenter värderar, menvid valet av leveransalternativ visar resultatet att andra faktorer väger tyngre, något sombland annat beror på den risk som associeras med hållbara alternativ. För att konsumenterska prioritera ett hållbart alternativ är de därför inte villiga att ta en merkostnad eller fåen försämrad bekvämlighet, det som de däremot är positiva till är en längre leveranstid.Dessutom visar resultatet att information som återspeglar betydelsen och innebörden avett hållbart leveransalternativ kan främja val av hållbara leveransalternativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)