Lekens betydelse i förskola : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på lekens betydelse i förskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att utöka våra kunskaper om förskollärares perspektiv i barns lek, studiens resultat har bearbetats utifrån kvalitativa forskningsansats där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare tackade ja till att delta i vår studie. I resultat framkommer det att närvarande förskollärare, observationer och miljöns betydelse är väsentliga i leken eftersom det främjar barns lärande och utveckling. Förskollärarnas beskrivningar i resultatet tydliggör hur de arbetar för att delta i barns lek, genom att stötta och utmana barnen i leken genom att erbjuda barn en organiserad och pedagogisk miljö i förskola. Studiens resultat har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)