Undersökning av lärares självupplevda hälsa och motionsvanor ­ vad görs för personalhälsan på skolor?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med detta arbete är att undersöka lärares självupplevda hälsa och motionsvanor på tvåskolor. Skälet till varför vi vill undersöka detta är för att vi har en idé om vad vi som blivandelärare i idrott och hälsa kan göra för personalhälsan på skolor. Våra huvudfrågor är hur lärarnauppfattar sin hälsa på våra två undersökta skolor samt vilket hälsobefrämjande arbete sombedrivs på dessa skolor. För att kunna besvara dessa frågor har vi använt oss av denvälbeprövade enkätundersökningen SF-1, samt en kompletterande enkät. För att få en inblicki det hälsobefrämjande arbetet som bedrivs för lärarna idag genomförde vi intervjuer medrektorerna på skolorna.Resultatet visar att lärarna på de båda undersökta skolorna upplever sig ha en relativt brahälsa. Dock ligger skolorna under befolkningsnormen för den psykiska hälsan. Detta tror viframförallt beror på den stress som lärare utsätts för idag samt den höga arbetsbelastningen.Är man stressad kan det leda till dålig sömn, vilket i sin tur kan påverka hälsan negativt.Lärarnas upplevda fysiska hälsa är relativt bra, vilket vi tror har att göra med att derasmotionsvanor också är relativt bra. Vi anser det finnas brister i skolornas sätt att agera kringpersonalhälsan och resultatet visar att det inte genomförs något hälsobefrämjande arbete påskolorna. För att förbättra personalhälsan vill vi använda den kompetens som en lärare i idrottoch hälsa har. Detta genom att erbjuda olika former av fysisk aktivitet på skolor förpersonalen.ii

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)