Glasyren på tårtan. Företagsfilantropi i ett strategiskt kommunikationsperspektiv.

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Socialt ansvarstagande är marknadsekonomins reaktion mot allmänhetens misstro till storföretagen. Företagsskandaler, intensifierad mediebevakning samt ett samhälle som ställer allt högre krav på företagens ansvarstagande är masteruppsatsens bakgrund. En kvalitativ studie har genomförts med syftet att skapa en bättre förståelse hur och varför svenska företag kommunicerar socialt ansvarstagande samt besvara frågan vad komplexiteten är i kommunikationen av företagsfilantropi. Kunskapsbristen är stor i relation till begreppet och dess innebörd. Författarna lyfter därför fram fördelarna och utmaningarna med att benämna, engagera sig i samt kommunicera företagsfilantropi. Internt resulterar företagsfilantropi i en effektiv personalvårdande strategi samt en modern version av teambuilding. Marknadsföring och PR är externa fördelar. Företagsfilantropi bör genomsyra företagen och engagemanget kan vara såväl innanför som utanför företagens kärnverksamhet. Kommunikationsstrategin innebär dialog såväl som intressentinvolvering. Författarna har mod nog att rekommendera företagen: våga vinn! Stick ut hakan och var annorlunda – företagsfilantropi är glasyren på tårtan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)