Penna, sudd och platta : En fenomenologisk intervjustudie om hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I denna studie har vi utgått från ett fenomenologiskt perspektiv i syfte att undersöka hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg i förskolan. Två delstudier har genomförts. Den första delstudien har fokus på att undersöka förskollärarnas upplevelser och erfarenheter kring att arbeta med digitala verktyg i praktiken. Den andra delstudien undersöker förskollärarnas upplevelse och uppfattning av de delar i läroplanen som handlar om digitalisering och användande av digitala verktyg. Genom de två delstudierna vill vi presentera olika aspekter av hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg både praktiskt och utifrån det som står i läroplanen. Målet med delstudierna är att besvara forskningsfrågor utifrån två olika kvalitativa intervjuer. Sju förskollärare från olika förskolor i Sverige har intervjuats. Intervjuerna har varit semistrukturerade med förberedda frågor och svaren har transkriberats och analyserats med tematisk analys som metod. Delstudiernas resultat relateras till tidigare forskning och sammanfattas i en diskussionsdel. Resultatet påvisar att ålder spelar roll vad gäller förskollärarnas attityd till digitala verktyg. Ökad kunskap och nyfikenhet på digitala möjligheter leder till en mer varierad undervisning. Studiens resultat visar även att förskollärare som fäster en positiv mening gällande det digitala uppdraget är insatta i vad som står i läroplanen och har ett intresse av att arbeta med digitala verktyg. Förskollärare som inte ser mening med att digitalisering skrivs in i läroplanen upplever att de har mindre kunskap och intresse för skrivelser i läroplanen. Några tycker att det är för tidigt att arbeta med digitalisering för barn i förskoleåldern. Utifrån resultaten tycker vi oss kunna se ett behov av tydligare regleringar där det står att digitala verktyg ska användas. Sådana regleringar bör även beskriva hur digitala verktyg ska användas. Detta skulle kunna bidra till en grund för att ge barn goda förutsättningar för vidare lärande, och för att ge alla barn samma möjlighet att lära. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)