Utmaningar för elsparkcykelförare i en urban trafikmiljö - En studie avseende elsparkcykelns inverkan på trafiksäkerheten i en obevakad korsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Sedan 2017 har elsparkcyklar fått ett stort genombrott i Sverige och har blivit ett allt vanligare transportmedel för att åka korta sträckor. Elsparkcyklar framförs i allt större utsträckning i urbana trafikmiljöer och detta kan innebära en större osäkerhet och otrygghet av elsparkcyklar i städerna och trafiksäkerheten kan påverkas negativt för oskyddade trafikanter. Detta examensarbete har som mål att studera elsparkcyklisternas inverkan på trafiksäkerheten i en obevakad korsning. Denna studie använder sig av två metodval, videoanalys och enkätstudie. I denna studie har videoinspelning skett vid en utvald korsning i Malmö för att ta fram fordonens hastigheter och studera de beteende och interaktioner som uppstod vid den aktuella korsningen. Det insamlade materialet analyserades sedan med hjälp av T-Analyst, en programvara för att analysera trafik konflikter. Totalt skapades 100 detektorer i T-Analyst för de upptäckta elsparkcyklarna från videofilmerna och motsvarade 100 elsparkcyklar. Från detektorerna framräknades hastigheter för den utvald referensgruppen av elsparkcyklar och sedan beteende och interaktioner bedömdes parallellt för att effektivisera arbetsgången. För att åstadkomma en jämförande studie skapades en lika referensgrupp, det vill säga ett antal av 100 cyklister analyserats med avseende på hastigheter samt beteende och interaktioner. Enkätstudien är den andra metoden i denna studie och har genomförts i form av en fältundersökning och en panelundersökning. SPSS har använts som programvara för att ta fram och göra statistiska analyser. Dessutom gjordes även Chi Square test för att testa hur män och kvinnor förhåller sig till varandra kopplat till olika trafiksäkerhetsaspekter till elsparkcyklar. Resultat av studien visade bland annat att elsparkcyklar höll ett högre hastighet än promenadshastighet på trottoarer och att fler män höll en hastighet över den lagstiftade maxhastigheten på 20 km/h vid den aktuella korsningen i Malmö. Dessutom inga tydliga skillnader sågs mellan hastigheter för både cykelfordonen. Antalet interaktioner klassades som farliga var lågt och kan tyda att elsparkcyklar inte har utgjort en stor fara vid körning i en blandad trafikmiljö. Enkätstudien visade att kunskapsläget hos allmänheten i Malmö och Lund inte var heltäckande. För både metodval som tillämpat och genomförts i detta examensarbete gav en djupare inblick i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)