"Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till. Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)