Språkstilar och berättarperspektiv i deckare för barn : En diakron stilstudie av tio barnböcker från 1940- till 2010-tal

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka utvecklingen av den språkliga stilen och berättarperspektivet i ett barnboksmaterial. Materialet består av fem textutdrag om femton meningar från varje bok och period. Böckerna är från två tidsperioder, vilka är 1942-1982 och 2002-2018. Böckerna tillhör genren deckare och är för läsare i åldern 9-12 år.  Metoden är en stilanalys som grundar sig på lexikogrammatik och som är förbundet till stilen, vidare undersöks berättarperspektivet. Resultatet i denna uppsats visar på att perioden 1942-1982 har en stil som är skriftspråklig med talspråkliga drag, vilket visar på en ledig stil. Berättarperspektivet visar på en subjektiv stil med ett svagt berättarperspektiv. Resultatet för perioden 2002-2018 visar på en talspråklig stil och berättarperspektivet visar på en objektiv stil med ett starkt berättarperspektiv. I jämförelsen mellan de två perioderna visar resultatet att utvecklingen går från skriftspråkligt till talspråkligt och från att berättelsen filtreras via en berättarröst till ett mer direkt tilltal till läsaren, där karaktären berättar utan att filtreras via berättarinstansen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)