Yngre barns möjlighet till inflytande : En kvalitativ studie om förskollärares åsikter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare främjar inflytandet för barn i åldern ett till tre år på förskolan. Eftersom inflytande i förskolan ofta sammankopplas med verbal förmåga blev det därmed intressant att undersöka hur de yngsta barnen får inflytande likväl som de äldre barnen. Studiens metod tar sin grund i ett kvalitativt tillvägagångssätt med en fenomenografisk inriktning. Utgångspunkten var semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare som arbetar med yngre barn i åldrarna ett till tre år. Resultatet av studien visar att förskollärarna ser miljön i förskolan som en aspekt för att möjliggöra de yngre barnens inflytande. Vidare framkom det att förskollärarnas förhållningssätt och att vara närvarande är av avgörande betydelse för att främja barnens inflytande. Då samtliga förskollärare arbetar aktivt med SKA-arbete och projekterande arbetssätt framkommer det även i resultatet att dessa metoder vilar på att fånga upp barnens intresse, samt att det synliggör hur de yngre barnens inflytande manifesteras. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)