Digital fotografering som metod och dokumentationsprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Jana Hinar; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I förskolan observeras det och dokumenteras som aldrig för. Samtidigt utvecklas teknikenväldigt snabbt och träder även till förskoleverksamheten och påverkar sätt att dokumentera.Med den nya reviderade läroplanen Lpfö 98 (rev.010) ställs högre krav på personalen attdokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Detta gör ämnet aktuell ochintressant för mig som blivande pedagog som ska arbeta i förskolan och ska dokumentera denpedagogiska verksamheten.Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen är den sociokulturella perspektiv där lärandetuppfattas som distribuerat mellan människor i en grupp. Ur detta perspektiv är språket ochkommunikation avgörande för lärande och utveckling. Jag berör också den aktuellaläroplanen för förskolan och en annan relevant litteratur för att belysa dokumentation och lek.Syftet med mitt examensarbete har varit att kritisk granska hur pedagoger i förskolananvänder digitala bilder i dokumentationsprocessen. I arbetet har jag också undersökt hur ochvad pedagogerna använder digitala bilder till. Jag har använt mig av kvalitativ metod.Insamling av datamaterialet har skett via intervjuer med verksamma pedagoger som harerfarenhet av digitala bilder i sin dokumentation. Vidare har jag observerat pedagogerna underfotografering och vidare arbetet med digitala bilder på fältet.Resultat i min undersökning visar att alla pedagoger som har ingått i studien gör ett strategiskturval av situationer som händer i förskolan när de fotograferar. De tycks föredra attfotografera barn i någon aktivitet. Fokus under fotografering tycks ligga på barnsläroprocesser och utveckling. Pedagogerna använder sig av digitala bilder i syfte attsynliggöra verksamheten för föräldrar, barnen och sig själva. Pedagogerna bearbetar bildernaolika och använder sig av olika multimodala verktyg.I relation till den nya reviderade läroplanen och dess krav på dokumentation i förskolanbehöver pedagogerna, enligt min uppfattning, utveckla syftet med fotografering idokumentationsprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)