Anställningsbarhet : Upplevelser, förväntningar och inställning gällande anställningsbarheten utifrån personalvetarstudenters, alumners och arbetsgivares perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Det anses idag vara upp till individen att se till att vara anställningsbar, därav ligger ett stort fokus på individperspektivet i frågan om anställningsbarhet. Ur ett individperspektiv handlar anställningsbarhet om vad som kan anses vara viktiga egenskaper och kompetenser för att individen ska klara av att möta konkurrensen och de skiftande kraven på arbetsmarknaden. Syftet med denna studie är att ta reda på vilka upplevelser och tankar som finns bland personalvetarstudenter, alumner och arbetsgivare för att försöka förstå hur en kan bli medveten om sin egen anställningsbarhet och kunna påverka den. I studien undersöks deltagarnas upplevelse av begreppet anställningsbarhet, hur de föreställer sig att olika val kan påverka anställningsbarheten, samt hur personalvetarstudenters och alumners inställning gällande anställningsbarheten kan påverkas på olika sätt. Detta är en kvalitativ studie där resultatet bygger på semistrukturerade intervjuer, med ett urval studenter, alumner och arbetsgivare, som analyserats med hjälp av tematisk analys. Resultatet visar att det blir svårt att påverka den egna anställningsbarheten utan en självmedvetenhet, vilket förutsätter en förmåga att kunna reflektera över sina val, erfarenheter, egenskaper och kompetenser. Det visar även att individens upplevelser och förväntningar påverkar inställningen gentemot arbetsmarknaden vilket leder till att de kan gå miste om arbetsmöjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)