Lärande bildlexikon : Ett interaktivt sätt att lära sig

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation och design

Sammanfattning: Ett bildlexikon ger en bildlig stimulans och gör lärande till en interaktiv lek. Men bildlexikon är inte enbart för barn, de skapas även för ungdomar och vuxna. De kan berätta historier och sagor på ett underhållande sätt, även återge historia. Deras syfte bestäms enbart av deras skapare. Det denna rapport handlar om är skapandet av ett bildlexikon. Syftet med detta lexikon är att utbilda yngre människor inom ämnet vardag, allt som man kan komma att stöta på inom vardagen finns i detta lexikon. Det företag som står för detta bildlexikon är Euroway Media Business AB, de har länge jobbat med hemsidor men vill nu ge sig in på nytt territorier där de kan utöka sina kunskaper. Bildlexikonet kommer sedan att göras om till en applikation, i ett senare projekt, och integreras på en hemsida som för tillfället är under konstruktion. Det som är viktigt att tänka på vid skapandet av ett bildlexikon är att ha en röd tråd igenom hela arbetet, göra många undersökningar för att hålla koll på att man är på rätt spår och till sist vara kreativ. Olika väl använda metoder – som till exempel enkäter och persona - kom att användas under projektet för att samla in data, undersöka målgruppen och för att utvärdera lexikonet. Resultatet blev ett strukturerat lexikon med tillräckligt många bilder och kategorier för att det ska vara utbildande. Rent grafiskt blev det tilltalande och framhäver innehållet i lexikonet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)