Lärares arbete med matematiska begrepp : En kvalitativ studie om hur matematiklärare använder och säger sig använda ett matematiskt språk i undervisningen för att främja elevernas begreppsförståelse.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Studiens syfte var att belysa hur lärare använder ett matematiskt språk i undervisningen samt vad som främjar elevernas förståelse för matematiska begrepp enligt verksamma lärare. För att få svar på dessa frågeställningar baserades studien på en kvalitativ forskningsansats, observationer och semistrukturerade intervjuer med fem verksamma 4 - 6 lärare som undervisar i ämnet matematik har utförts. Studiens insamlade data har bearbetats med hjälp av en tematisk analys och genom studiens tidigare forskning och de teoretiska utgångspunkterna har resultaten analyserats. Resultaten av observationerna visade stor variation på hur de verksamma lärarna brukar ett matematiskt språk i undervisningen samt vilka krav de ställde på elevernas språkbruk. Intervjuernas resultat var även varierat, där merparten påvisade en erfarenhet och trygghet i den egna begreppsförståelsen och därtill sin pedagogiska innehållskunskap. Studiens resultat visar också på hur kommunikation i undervisningen är en central roll för elevers utveckling av begrepp, vilket stämmer överens med studiens primära teoretiska utgångspunkt; det sociokulturella perspektivet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)