Optimering av tvärbalk i bottenram av Siemens SGT-800 Split Skid

Detta är en Master-uppsats från KTH/Lättkonstruktioner

Författare: Gustav Jufors; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: denna rapport har det tittats på olika sätt att viktoptimera en tvärbalk tillhörande en bottenram åt Siemens. Siemens arbetar med att skapa elgeneratorer med mycket hög effektivitet åt industrier. Dessa generatorer generar el upp till 2235 MVA.  Alla beräkningar har gjorts på SGT-800 Split Skid. På SGT 800 Split Skid bottenramen sitter en tvärbalk under gasturbinen. Bottenramen får sin last från två lager, ett i turbinen och ett i kompressorn. Tvärbalken lastas via en platta och pendelstöttor på flänsen.  Syftet med detta arbete har varit att titta på den tvärbalken och se ifall vikt kan sparas. Lastfallet som tittats på är en kombinationslast av gravitation och blade loss vilket innebär att ett rotorblad går av under användning.  Under arbetets gång har olika optimeringar gjorts, storleks, form och topologi. Ett materialbyte har också gjorts. Optimeringen har gjorts via programmet optistruct efter att ha fått modellen i abaqus och konverterat den till optistruct. Efter materialbyte och en kombination av topologi och storleksoptimering gjorts kan 39 % av vikten sparas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)