Gymnasieelevers upplevelser av Idrott & hälsa i skolan : En kvantitativ studie bland gymnasieelver

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Författare: Karen Khndirian; [2019]

Nyckelord: Idrott hälsa; skola; upplevelser; genus;

Sammanfattning: Idrott & hälsa är ett speciellt ämne i skolan då lektionerna inte genomförs i ett traditionsenligt klassrum utan i olika miljöer både inomhus och utomhus. På senare år så har tiden för ämnet idrott & hälsa avtagit avsevärt i skolan. Syftet med den här studien var främst att undersöka hur eleverna själva uppfattar ämnet Idrott & hälsa. Vad har Idrott & hälsa för betydelse för eleverna samt hur skiljer det sig mellan pojkar och flickor? Resultaten visade att skillnaderna mellan pojkarna och flickorna inte är särskilt stora men att de båda är positivt inställda till undervisningen i ämnet Idrott & hälsa och att de generellt tycker att ämnet är roligt. Bollsporter upplevs som den roligaste aktiviteten medan dans och konditionsövningar tillhör de mindre uppskattade aktiviteter under idrottslektionerna. Både pojkarna och flickorna är överens om att lärarens engagemang, kunskap och roll är viktig i ämnet och att det är nyttigt med Idrott & hälsa samt att ämnet har väckt nya intressen och bidragit med ökad fysisk aktivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)