Folkbibliotekens demokratiska uppdrag : En kvalitativ studie av folkbibliotekariers uppfattningar om programverksamheters betydelse för att utveckla det demokratiska samhället

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

Sammanfattning: Utgångspunkten för denna kandidatuppsats är att analysera hur folkbiblioteken verkar för samhällets demokratiska utveckling genom sina programverksamheter. De värden som utgör ramen för de demokratiska samhällena ligger även till grund för beskrivningen av de allmänna bibliotekens uppdrag. I detta ingår att folkbiblioteken ska verka för utvecklingen av det demokratiska samhället och verka kompensatoriskt för grupper som av olika skäl har svårare att hävda sig i samhället. Det finns en spänning mellan de värden som ligger till grund för den representativa demokratin (negativ frihet) och dem som gäller folkbibliotekariers kompensatoriska arbete (positiv frihet), särskilt med programverksamheter. Syftet med detta arbete är att utforska hur folkbibliotekarier uppfattar programverksamheternas betydelse för att utveckla det demokratiska samhället, inställningen till neutralitet och programverksamheternas roll i den sociala vändningen.  Undersökningen utgår från forskning om den sociala vändningen inom folkbiblioteken (Audunson 2020) och folkbibliotekens möjligheter att fungera som en offentlig sfär (Larsen 2021). Den granskar också hur centrala värden för biblioteksprofessionen hamnar i konflikt när bibliotekarier stödjer utsatta grupper (Gibson et al., 2017, Seal 2016) och arbetar kompensatoriskt med de prioriterade grupperna (Hansson 2011), samt hur folkbibliotekarier arbetar proaktivt genom pluralistisk agonism och samverkar med lokala externa aktörer för sina användare (Rivano Eckerdal 2018). Den kvalitativa undersökningen görs genom intervjuer med folkbibliotekarier, vars utsagor tematiserats. Resultaten analyseras sedan genom att undersöka dem genom en modifierad typologi över olika demokratiska former (Lund & Schultz Nybacka 2021).  Slutsatserna är att undersökningen bekräftar den sociala vändningen men att folkbibliotekarierna inte helt uppfattar programverksamheternas möjligheter för folkbiblioteket som en offentlig sfär, då diskussion och debatt saknas. Folkbibliotekarierna betonar alla människors lika värde och att folkbiblioteket ska vara en trygg plats för alla. De samlade värden som styr programverksamheter liknar mest dem som karakteriserar den representativa (liberala) demokratin men även andra värden som kan verka utvecklande och stärkande för demokratin, exempelvis genom medskapande och bildning är vanliga. Denna studie indikerar att folkbiblioteken har möjligheter att förstärka sin inverkan på samhällets demokratiska utveckling genom programverksamheter som bidrar till användarnas egenmakt och delaktighet genom att ordna fler aktiviteter där användare är medskapare och deltar i diskussioner som är angelägna för dem. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)