Sökning: "Demokratiska modeller"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Demokratiska modeller.

  1. 1. Legitimitet i översiktlig planprocess : Utifrån ett dialogperspektiv i ett tidigt skede

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Denice Björklund; Emilia Wollerstam; [2023]
    Nyckelord :Citizen dialogue; participation; influence; legitimacy; dialogue process; Medborgardialog; delaktighet; inflytande; legitimitet; dialogprocess;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur dialogprocessen är utformad i svenska kommuners översiktliga planprocess utifrån flera dimensioner av delaktighet och inflytande. Medborgardialoger kan användas för att stärka den demokratiska processen och öka effektiviteten genom legitimitet i kommunal planprocess. LÄS MER

  2. 2. Folkbibliotekens demokratiska uppdrag : En kvalitativ studie av folkbibliotekariers uppfattningar om programverksamheters betydelse för att utveckla det demokratiska samhället

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Erik Hugosson; [2022]
    Nyckelord :Public library; Public librarians; Values; Library programmes; Democracy; Public sphere; Models of democracy; Social turn; Pluralistic agonism; Folkbibliotek; Folkbibliotekarier; Värden; Programverksamheter; Demokrati; Offentlig sfär; Demokratiska modeller; Social vändning; Pluralistisk agonism;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna kandidatuppsats är att analysera hur folkbiblioteken verkar för samhällets demokratiska utveckling genom sina programverksamheter. De värden som utgör ramen för de demokratiska samhällena ligger även till grund för beskrivningen av de allmänna bibliotekens uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Vem drabbas av resursförbannelsen? : - En komparativ analys av Botswana och Demokratiska republiken Kongo

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Wendela Koskinen; Cecilia Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Resource Curse; Dutch disease; rent seeking; institutions; Resursförbannelsen; holländska sjukan; rent seeking; institutioner;

    Sammanfattning : Bakgrund: Resursförbannelsen innebär att det finns ett negativt samband mellan mängden naturtillgångar och ekonomisk tillväxt. På grund av detta är det få resursrika länder som nått sin fulla potential. LÄS MER

  4. 4. Placemaking på Värnhemstorget : Betydelsen av feministisk stadsplanering, för en socialt hållbar stadsutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Embla Niemi; Lovisa Gyllenswärd; [2021]
    Nyckelord :Placemaking; Feminist urbanism; Safety; Inclusion; Urbanization; Jan Gehl; Malmö; Värnhemstorget; Placemaking; Feministisk stadsplanering; Trygghet; Inkludering; Urbanisering; Jan Gehl; Malmö; Värnhemstorget;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Det finns en problematik med städer som innehåller otrygga och exkluderande stadsrum,eftersom den demokratiska rätten till staden då hotas. Problemet grundar sig i detstrukturella förtryck mot personer som skiljer sig från den förväntade normen kring kön,etnisk tillhörighet, klass, sexualitet, funktionsvariationer samt könsidentitet och könsuttryck(Almén 2014). LÄS MER

  5. 5. Att bli en aktivt politisk deltagare i samhället via FN-rollspel: En kvalitativ studie om svenska gymnasieelevers uppfattningar av FN-rollspel och aktivt politiskt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Zhong Bergander; [2020]
    Nyckelord :Biesta; Demokrati; Demokratisk kompetens; Demokratimodeller; Deltagardemokrati; FN; Gymnasieskola; Rollspel; Kvalificering; Politiskt deltagande; Samhällskunskap; Socialisation; Subjektifiering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att öka kunskapen och förståelsen för hur gymnasieelever upplever att deras demokratiska kompetens, i form av aktivt politiskt deltagande, påverkas genom deltagande i FN-rollspel inom samhällskunskapsundervisningen. Studien vill således utröna på vilket sätt samhällskunskapsundervisningen och FN-rollspel förmår förmedla kunskaper, dels om men även i demokratisk kompetens i form av aktivt politiskt deltagande. LÄS MER