Sökning: "Malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 19070 uppsatser innehållade ordet Malmö.

  1. 1. BLACK LIVES MATTER Krossade rutor eller fredliga demonstrationer? - En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetstidningars porträttering av Black Lives Matter och demonstrationerna till stöd för rörelsen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnéa Hjortstam; Hannah Lindgren; [2021-03-04]
    Nyckelord :Black lives matter; gestaltningsteorin; protestparadigm; nyhetsvärdering; nyhetstidningar; Black lives matter; framing; protest paradigm; news values; portrayal; news papers;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how five Swedish newspapers portrayed the Black LivesMatter (BLM) movement and supporting demonstrations during a time period between May 25th and June 14th, 2020.The theory of framing, how people’s perception of a subject is affected by the media portrayal, is themotivation behind this study. LÄS MER

  2. 2. Flickor och pojkars önskemål gällande innehållet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV); Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ellinor Ohlsson; Kofi Adanuvor; [2021]
    Nyckelord :Elever; Genus; Idrott och hälsa; Könsnormer;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi bildat en uppfattning om att det finns skillnader i flickor och pojkars intressen inom ämnet idrott och hälsa. Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka fysiska aktiviteter som elever i högstadiet önskar att ämnet idrott och hälsa ska innehålla. LÄS MER

  3. 3. Using Literature as a Teaching Medium in English Classes in Sweden  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lamar Aziz; [2021]
    Nyckelord :teaching fiction; language development; critical thinking; social and cultural awareness; English curriculum for secondary school.; Att undervisa skönlitteratur; språkutveckling; kritiskt tänkande; social och kulturell medvetenhet;

    Sammanfattning : There is a great tendency in using literature as a medium of language teaching because literature plays an essential role in developing the students’ language skills. It also helps them in acquiring cultural experiences and to attain a better understanding of the literary texts. LÄS MER

  4. 4. Global Sustainable Urban Development : A study of SDG no. 11 in South Korea and Vietnam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Beatrice Grahn; [2021]
    Nyckelord :Sustainable Development Goals; Urban Development; South Korea; Vietnam; Global IR;

    Sammanfattning : The field of International Relations is Western-centric through its main theories, which risks undermining the development of non-Western countries. This thesis aims to implement the alternative analytical, non-Western approach of Global IR through a Comparative Case Study of South Korea and Vietnam to analyse the so-called ‘global’ Sustainable Development Goals through two research questions: How have South Korea and Vietnam managed to fulfil SDG no. LÄS MER

  5. 5. Elevers läsmotivation : - Sambandet mellan läsmotivation och läsförmåga samt motivationshöjande undervisningspraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Caroline Ekberg; Pernilla Hansson; [2021]
    Nyckelord :Läsförmåga; Läsmotivation; Läsning; Läsundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt redogör för vad aktuell forskning säger om högstadieelevers läsmotivation i relation till läsförmåga samt motivationshöjande undervisningsmetoder i läsundervisningen.  Översikten utgår från frågeställningarna: Vad säger forskningen om elevers läsmotivation i relation till deras läsförmåga?​ ​Samt, vad säger forskningen om hur lärare kan engagera och motivera sina elever att läsa? Resultatet visar ett tydligt samband mellan högstadieelevers läsmotivation och deras läsförmågor, d. LÄS MER