Teknologiska innovationer : attityder och värden ur ett konsumentperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Bakgrund: Ett ständigt utvecklande av den fysiska modehandeln har lett till möjligheter att utveckla en shoppingupplevelse för konsument för att bemöta konkurrens från den digitala handelsplatsen. Detta har lett till att den fysiska butiken implementerar alternativ som teknologiska innovationer för att höja shoppingupplevelsen för konsumenten. Metod: Kvalitativ undersökning med 14 semistrukturerade intervjuer och tematisk analys av den insamlade empirin. Avgränsning är satt till att endast behandla konsumentinriktade teknologier. Resultat och analys: Resultaten av insamlade data bestående av respondenternas intervjusvar analyseras mot den tidigare forskningen. Resultatet visar att respondenternas självskattning av deras teknologiska kunskap påverkar deras användning av teknologier. Vissa av respondenterna påverkas också av socialt inflytande, både positivt och negativt. Även den upplevda säkerheten hos en teknologi påverkar respondenternas acceptans av teknologin. Olika slags värden upplevs av konsumenter där självständighet, tidssparande, smidighet och nöje är de fyra centrala teman som identifieras. Respondenterna upplever och prioriterar dessa värden olika, vilket också påverkar motiven för användandet av teknologiska innovationer. Diskussion: En vidare diskussion förs utifrån tidigare teori och insamlad empiri kring värde, teknologiska innovationer och acceptans. Resultatet diskuteras utifrån ett modehandelsperspektiv, där både fast och slow fashion diskuteras. Fast fashion butiker kan gynnas till större grad av att implementera teknologier som ökar konsumenternas självständighet. Märkesvaruhus som fokuserar på att kunna ge personlig service till sina konsumenter kan missgynnas av att implementera teknologi som missgynnar personlig service. Slutsats: Denna undersökning har bidragit med att ge en tydlig bild av hur konsumenter upplever teknologiska innovationer och vad som driver dem till att börja använda dessa. Förslag till vidare forskning kan därför vara fördjupat kring hur kunskapsbristen kring teknologiska innovationer påverkar konsumenternas användande och beteende, samt hur detta kan identifieras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)