Den fria lekens betydelse för barns lärande i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik; Institutionen för samhällsvetenskap

Författare: Josefin Lindvall; Katarina Green; [2009]

Nyckelord: Fri lek; lärande; utveckling; lek; barn; pedagoger;

Sammanfattning: Vi har undersökt pedagogernas syn på den fria leken betydelse i förskolan den förekommer både i utomhus och inomhusmiljö. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ undersökning. Genom strukturerade intervjuer med pedagoger har vi fått in den empiri som vi sedan analyserat. De intervjuade pedagogerna är eniga om att den fria leken är viktig för hela barnets utveckling. Pedagogerna anser även att barnens största utveckling sker under den fria leken som kallas arbete inom Montessoripedagogiken. Vi har kommit fram till att leken är mycket viktig för barnets utveckling och att förskolan är pedagogiskt upplagd för barnen och deras lek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)