Ökad prestation med rätt stöd : Undervisning med eller utan stöd av digitaliserat material i årskurs 4-9: Skolprestationsskillnader mellan könen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Elevernas skolprestationer påverkar deras chanser till framtida högre utbildningar. Syftet med denna studie Ökad prestation med rätt stöd är att bidra med kunskap om lärares uppfattningar om likheter och skillnader i skolprestation mellan könen. Särskilt avseende vanligt undervisningsmaterial och undervisning med stöd av digitaliserat material. Åtta erfarna lärare har svarat på strukturerade intervjuer, som sedan bearbetades av kvalitativ dataanalys. Det gäller likheter och skillnader i skolprestation mellan könen samt om de uppfattar digitaliserat material som ett verktyg för att minska skillnader. I stort sett är lärarna positiva till de digitaliserade materialen och uppfattar det som fungerande verktyg för att minska skillnader och främja elever som har inlärningssvårigheter. De anser också att pojkar blir mer intresserade och motiverade när de använder digitaliserat material. Lärarna anser att samhällets och skolans organisation påverkar vårt sätt att bemöta eleverna efter deras könstillhörighet. Lärarna har högre förväntningar på flickor än pojkar. Slutligen anser lärarna att kompetensutveckling behövs för att behärska arbetet med digitaliserat material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)