Livsviktig humor : Humor för att kunna biheålla mental hälsa - sjuka barn och deras närståendes upplevelse av humor i vården

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Introduktion: I Sverige vårdas 95 000 barn på sjukhus varje år. Under sjukhusvistelser upplever barnen och deras närstående lidande på grund av förlorad trygghet, annorlunda miljö samt oro relaterat till undersökningar och behandlingar. Humor är ett begrepp som innehåller flera komponenter, bland annat lekterapi och sjukhusclowner och syftar till att bringa leende och skratt till den mottagande.  Syfte: Att undersöka vilken betydelse humor har i barnsjukvården enligt barnen och deras närstående.  Metod: En allmän litteraturstudie utfördes på tio vetenskapliga originalartiklar med kvalitativ ansats. Datainsamlingen av originalartiklarna gjordes via databaserna: PubMed, PsycINFO och CINAHL. Resultat: Resultatet visade att det övergripande temat var Humor hjälper barnen och deras närstående att bibehålla mental hälsa. Kategorierna som bildade temat är att tänka på något annat, egenmakt och bemötande. Barnen och deras närstående upplevde att de kunde tänka på något annat än deras livssituation med hjälp av distraktion och distansering i form av humor. Barnen upplevde att deras smärta samt känslor av oro och rädsla minskade när de fick tänka på något annat. Humorn i form av sjukhusclowner och lekterapi blev ett sätt för barnen att återfå kontroll samt hantera känslor. Ett gott bemötande enligt barnen var när sjuksköterskan hade ett sinne för humor. Olika reaktioner förekom vid användningen av humor, där inte alla var positiva, vilket påverkades av deras ålder och inställning till sjukhusclowner och lekterapi.  Slutsats: Humor i vården bidrar till att minska lidande hos inneliggande barn och deras närstående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)