Den jobbiga, givande läsningen : Gymnasieelevers attityder till skönlitterär läsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

Sammanfattning: Abstract: Syftet med den här studien är att undersöka gymnasieelevers attityder mot skönlitterär läsning, vad dessa attityder grundar sig i och hur de kan påverkas. Det övergripande målet med uppsatsen är att fördjupa kunskaperna om hur man kan skapa en lustfylld litteraturundervisning utifrån ett elevperspektiv. Frågeställningarna som skapats för att undersöka detta handlar om hur eleverna beskriver skönlitterär läsning, vad elevernas attityd grundas i och hur de själva beskriver en motiverande och lustfylld litteraturundervisning. För att besvara studiens syfte och frågeställningar utfördes halvstrukturerade intervjuer med nio elever, och deras svar analyserades sedan kvalitativt i enlighet med den hermeneutiska allmänna tolkningsläran. Det sociokulturella perspektivet samt olika motivationsteorier användes för att tolka elevernas svar. Resultatet visar att eleverna har både positiva och negativa attityder gällande skönlitterär läsning. Å ena sidan beskrivs den skönlitterära läsningen som avslappnande, varierande, lärorik och spännande. Å andra sidan uttrycks att skönlitteraturen är jobbig, långsam, gammalmodig och ointressant. Vänner, familj och lärare påverkar elevernas inställning till skönlitteraturen. För att skapa en lustfylld litteraturundervisning är det viktigt att läraren skapar en miljö med tydliga ramar, visar engagemang och glädje samt varierar undervisningen. Att öva upp förmågan att bygga föreställningsvärldar inverkar positivt på elevernas läsupplevelse och attityd inför skönlitteraturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)