Bidrar kunskap till hållbara köpintentioner? : En kvantitativ studie om vad som påverar konsumenters köpintentioner till rPET

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Textilindustrin är den mest förorenande industrin efter oljeindustrin och ett mål är därför att arbeta med mer återvunna fibrer. Dock väljs ofta dessa alternativ bort av konsumenter även fast en viss efterfrågan har identifierats. Trots en ökad efterfrågan kopplat till hållbara val så besitter inte konsumenter kunskap kring miljöfrågor kopplade till de hållbara alternativen. Avsaknad av kunskap kan alltså vara en orsak till varför deras åsikter inte återspeglas i konsumtionsvalet, därmed uppstår frågan om det finns ett samband mellan kunskap och köpintentioner, eller vilka variabler som påverkar köpintentioner. Polyester är ett material som är mycket påfrestande för miljön och fortsätter vara populärt att använda. Detta har lett till föroreningar, ett avsevärt ökat utsläpp samt stora mängder PET-avfall till miljön. Produktionen av återvunnen polyester, rPET, är mer miljövänlig än produktion av nyproducerad polyester. Exempelvis, för varje kilo mekanisk återvunnen polyester minskar utsläpp av växthusgaser med 70% jämfört med växthusgasutsläpp orsakade av nyproducerad polyester. Då tidigare studier som använt sig av en omarbetad version av teorin Theory of Planned Behavior har visat att attityder, subjektiva normer, upplevd beteendekontroll samt kunskap påverkar intentioner testar denna studie om så även är fallet när de kommer till köpintentioner till rPET. Genom en kvantitativ enkätundersökning och med hjälp av en omarbetad version av teorin Theory of Planned Behavior undersöks om det finns ett samband mellan modellens variabler och köpintentioner till rPET. Resultatet visar att attityder och upplevd beteendekontroll har ett starkt samband med köpintentioner till rPET samt att det finns ett samband, dock negativt och svagare, mellan objektiv kunskap och köpintentioner till rPET. De andra variablerna, subjektiva normer och subjektiv kunskap, besitter inte ett signifikant samband med köpintentioner till rPET. Fortsättningsvis skiljde sig sambanden för variablerna mellan män och kvinnor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)