Experimentell utredning avskärparametrar för skiving : Optimering för splinestillverkning

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Simon Flodin; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta arbete behandlar i först hand en experimentell utredning för att fastställa resultat och vidareom nyttjande av given optimerad skärdata för en skivingprocess av utvändig spline är lämplig förScania Transmission Södertälje att implementera i framtida produktion. Detta för att ligga steget föreatt möjliggöra en cykeltidsförkortning vilket är aktuellt eftersom att resterande operationer ochautomation i processen undergår optimering.Den optimerade skärdatan i testprocessen utgjordes av ökade matningar i grov-, mellangrov- ochfinskär samt ett borttaget grovskär där skärdjupet fördelades på kvarvarande skär. Denna skärdata ärresultatet av ett tidigare arbete utfört på Scania i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)och Powertrain Manufacturing for Heavy Vehicles (PMH).Utredningen genomfördes med provkörningar av en artikel för vilken kvaliteten analyserades iavseende på lämpliga mätparametrar vilka samlades med mätutrustning som nyttjas i ordinarieproduktion.Testerna genomfördes med ett verktyg som kontrollerades mellan provkörningarna först med ettdigitalt mikroskop där alla verktygets skär avsynades efter skador. De upptäckta skadorna scannadesoch mättes sedan i ett optiskt 3D mätsystem där även slitage kontrollerades för fem jämnt fördeladeskär över verktyget. För att säkerställa att den ökade påfrestningen inte åsamkade skador ellerslitage på testverktyget över rimlig gräns, jämfördes slitaget mot ett referensverktyg vilket används iproduktion när skivingprocessen körts utan optimerad skärdata.De utförda experimenten har visat på att optimerad skärdata resulterar i artiklar med kvalitet enligtspecifikation och ett verktygsslitage som inte överstiger motsvarande för referensverktyget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)