Mikroföretagens upplevelse av revision och efterfrågan av frivillig revision : En undersökning om faktorerna intern nytta samt relation till revisor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Emma Nilsson; Wilma Stattin; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Revision innebär att en revisor granskar bolagets räkenskaper och bolagsledningens förvaltning. Revisorns uppgift är att kvalitetssäkra den information som styrelsen och VD:n ger ut för att säkerställa att informationen är korrekt samt skapa en trygghet till företagets intressenter (FAR, u.åa.). Den revisionsplikt som gällt för alla bolag i Sverige avskaffades år 2010 för att endast gälla de som översteg vissa gränsvärden. Återigen har en utredning på uppdrag av regeringen gjorts för att avgöra om en ytterligare lagförändring bör genomföras. Utredarna kom fram till att en lagändring kan gynna mikrobolagen genom förenklingar såsom minskade kostnader, ökad konkurrenskraft och ökad tillväxt hos bolagen. De nya gränserna för revisionsplikten föreslogs till 9 anställda, nettoomsättning om 20 miljoner kronor och en balansomslutning på 20 miljoner kronor. Denna studie ska undersöka dessa mikrobolag som genom en eventuell lagändring inte längre skulle vara revisionspliktiga. Ett mikroföretag har mindre än 10 anställda och en balansomslutning eller omsättning upp till 2 miljoner euro (EUR-lex, 2016). Studiens syfte är att ta reda på mikroföretagens inställning till revision och undersöka om efterfrågan på revision påverkas av den interna nyttan som revisorn tillför, samt om efterfrågan påverkas av att det finns en bra relation mellan mikroföretaget och sin revisor. Studien ska även ta reda på om en lagändring av revisionsplikten baserat på regeringens utredning skulle ha en betydande effekt. Studien bygger på tidigare forskning inom intern nytta av revision och relationen mellan revisorn och klienten, samt tidigare studier inom ämnet efterfrågan på revision. Den tidigare forskningen utgår i större utsträckning från större företag och deras upplevelse av revision, vilket vi bidrar till teorin med denna studie genom att lyfta mikroföretagens perspektiv och åsikter kopplat till efterfrågan på revision. Utifrån studien har det visat sig att företagens upplevelse av revision är mer betydande i valet av frivillig revision än tidigare forskade agentfaktorer som ägar- och kapitalstruktur. En slutsats från studien är att den interna nytta som revision ger, bidrar till en högre efterfrågan på revision hos mikroföretag. En annan slutsats från denna studie är att det inte finns något starkt samband mellan en bra relation mellan revisor och klient och att frivilligt efterfråga revision. Slutligen visar även studien att majoriteten av mikroföretagen skulle fortsätta med revision trots avskaffat krav. Slutsatsen av studien är att vid en eventuell framtida lagändring av gränserna för revisionsplikt skulle de flesta mikroföretag fortsätta med revision.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)