”Jag älskar ju när man sitter i matsalen” - Arbetssätt och strategier för att utveckla den muntliga kommunikativa förmågan hos tysta elever i årskurs F-6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: I skolan finns tysta elever i nästan alla klassrum, men forskningen i ämnet är begränsad. Syftet med arbetet var att undersöka hur lärare arbetade för att utveckla tysta elevers muntliga kommunikativa förmåga i svenska i årskurserna F-6. Syftet var undersöka hur lärare definierar en tyst elev, vilka orsaker lärare anser det finns till tysthet hos elever, samt hur lärare arbetar för att utveckla den muntliga kommunikativa förmågan i svenska hos tysta elever i årskurs F-6. Arbetet utgick från ett interaktionsperspektiv som innebär att interaktion har en stor betydelse för lärande. Arbetets resultat byggde på semistrukturerade intervjuer med tio yrkesaktiva lärare som alla är behöriga i ämnet svenska. Valet av semistrukturerad intervju möjliggjorde att ta reda på lärarnas information, insikter och åsikter samt att det fanns möjlighet att ställa frågorna i den ordning som passade samtalet bäst. Resultatet visade att lärarna uppvisade en bredare syn på interaktion som innebar att interaktion kan genomföras på fler sätt än endast muntlig kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)