Räcker det med två sidor? : En läromedelsanalys om grannspråk i läromedel för svenskämnet över tid.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka om det skett några förändringar över tid i läromedels innehåll och omfång rörande de nordiska grannspråken norska och danska. I studien kartläggs även vilka kognitiva processer och kunskapsnivåer läromedel från Gy11 och Lpf 94 berör i övningsuppgifter som behandlar de nordiska grannspråken och grannspråksförståelse. Dessa aspekter har undersökts genom metoden innehållsanalys och Blooms reviderade taxonomi. Resultatet av studien visar övningsuppgifterna endast berör de två lägsta kunskapsnivåerna itaxonomin och att majoriteten av de kognitiva processerna som berörs kan härledas till de tre lägsta processerna minnas, förstå och tillämpa. Vidare visar resultatet att det finns stor variation på vilket sätt och i vilken utsträckning nordiska språk berörs eller i vissa fall om ämnesområdet berörs över huvudtaget. Därtill visar resultatet att läromedel från Lpf 94 i större utsträckning har ett innehåll som undervisar i nordiska språk medan läromedel från Gy11 snarare undervisar om nordiska språk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)