Sökning: "Grannspråksförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Grannspråksförståelse.

  1. 1. Räcker det med två sidor? : En läromedelsanalys om grannspråk i läromedel för svenskämnet över tid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Henrik Eddefors Sydow; Izabell Eddefors Sydow; [2023]
    Nyckelord :Grannspråksförståelse; nabospråk; Blooms reviderade taxonomi; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om det skett några förändringar över tid i läromedels innehåll och omfång rörande de nordiska grannspråken norska och danska. I studien kartläggs även vilka kognitiva processer och kunskapsnivåer läromedel från Gy11 och Lpf 94 berör i övningsuppgifter som behandlar de nordiska grannspråken och grannspråksförståelse. LÄS MER

  2. 2. Grannspråksundervisning i svenskämnet : Lärares uppfattning om grannspråksundervisning i åk 4-6

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Hamide Berisha; Nadja Backlund; [2021]
    Nyckelord :Svenskämnet i åk 4-6; grannspråksundervisning; styrdokument; nordisk språkpolitik; Helsingforsavtalet; sociokulturell pedagogik;

    Sammanfattning : Studien avser att presentera och tolka de resultat vi har fått in gällande lärares uppfattningar om grannspråksundervisning i svenskämnet. Syftet med studien är att undersöka om lärare i praktiken skapar förutsättningar i grannspråksförståelse och i vilken utsträckning grannspråk undervisas i svenskämnet. LÄS MER

  3. 3. Grannspråksundervisning i svenskämnet i grund- och gymnasieskolan : En litteraturstudie med nordiskt språkligt fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Ringnér; [2019]
    Nyckelord :Grannspråk; grannspråksundervisning; digital undervisning; nordisk gemenskap; didaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med den här systematiska litteraturstudien var att undersöka och kartlägga forskningsfältet om grannspråksundervisning inom svenskämnet kopplat till kursplanerna. Forskningsfrågorna handlade om vilket innehåll grannspråksundervisningen ska ha, vilka arbetssätt som är lämpliga samt vad som gynnar respektive hämmar grannspråksundervisningen. LÄS MER

  4. 4. ”No, jeg kan ikke forstå dig. Jeg speak kun dansk.”

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Eva Hume Eriksson; [2019]
    Nyckelord :nordiska språk; nordisk språkgemenskap; grannspråk; grannspråksförståelse; engelska;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras en fältundersökning av danskars praktiska förståelse av svenska samt deras språkstrategier i en spontan interskandinavisk kommunikationssituation. Undersökningen är en reproduktion av en tidigare studie av Börestam (1984) där isländska ungdomars praktiska förståelse av danska, norska och svenska samt deras språkstrategier i spontana samtal med skandinaver stod i fokus. LÄS MER

  5. 5. En eksperimentel undersøgelse af svenskeres opfattelse og forståelse af dansk udtale

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Annika Høeg; [2018]
    Nyckelord :Grannspråksförståelse; danska-svenska; uttal; fonetik; fonologi; schwa-assimilation; försvagning av konsonanter.;

    Sammanfattning : Grannspråksförståelsen mellan danska och svenska har i flera undersökningar visat sig vara asymmetrisk vad hörförståelsen beträffar. En anledning till denna asymmetri förmodas vara ljudförändringar i danskan. LÄS MER