En kvalitativ intervjustudie om att vara utländsk doktorand på svenska lärosäten

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Antalet utländska doktorander som har sökt sig till Sverige har minskat sedan år 2012. Det är något som utbildningsdepartementet ser negativt på då önskan är att siffrorna i stället ökar på grund av att utländska doktorander är en viktig resurs för samhället då deras forskning bidrar till mångfald och en berikande kulturell blandning på de svenska lärosätena. Tidigare forskning har påvisat upplevda utmaningar från doktorander som väljer att inte studera i sitt hemland. Utmaningarna har berört flera områden, bland annat akademiska, sociala, kulturella, psykologiska och ekonomiska områden. Syftet med vår studie var att genom en fallstudie undersöka hur hög förklaringskraft Gaos områden om utländska doktoranders utmaningar har i svensk kontext. Det bidrog i sin tur till en diskussion om modellens giltighet. Studien utgår från Gaos studie som teoretisk grund och metoden som använts är intervjuer. Intervjuerna genomfördes med utländska doktorander som studerar vid svenska lärosäten. Resultatet i vår fallstudie pekade på att förklaringskraften och giltigheten bekräftades i en svensk kontext i fyra av fem områden i jämförelse med Gaos studie. Det området där det inte bekräftades var det ekonomiska området. Inom det psykologiska området uppkom ett nytt tema som handlade om stress relaterat till förändringar i utlänningslagen, uppkomsten av detta tema berodde på att studien gjordes i en svensk kontext. Inom det sociala, kulturella och akademiska kunde förklaringskraften bekräftas. Resultaten från studien var relevanta för att lyfta och förebygga utländska doktoranders utmaningar vid forskarutbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)