Läromedelsanalys i svenskämnet : En multimodal textanalys av ABC-Klubbens läseböcker för årskurs 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: I dagens samhälle är flödet av information i form av texter och bilder stort och elever behöver en god läsförståelse samt verktyg för att tolka dessa. Ett av de tidigaste möten elever har med samhällsinformation är genom skolan och de läromedel som används för att förmedla kunskap. Läraren ansvarar många gånger för att välja ut och granska läromedlet för användning innan detta möter eleverna då det inte finns någon statlig granskning. I denna studie är syftet att granska ett av dessa läromedel vid namn ABC-Klubben för årskurs 3 som består av flera böcker med tre läsnivåer genom ett multimodalt perspektiv. Analysen av böckerna utgår från den socialsemiotiska teorin. Med hjälp av denna teori försöker vi besvara hur läsnivåerna kan jämföras med varandra, vilka semiotiska resurser som samspelar för att bygga en multimodal text och hur läsförståelsen kan öka genom detta samspel. Resultatet visade att de semiotiska resurserna bildade semiotiska modaliteter i samspel med varandra för en ökad förståelse. Detta med vissa undantag där samspelet var otydligt vilket kan innebära en minskad läsförståelse på grund av iscensättning, textbindning, tematisk orientering eller val av resurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)