Prioritering av gatuutrymmet från planering till implementering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur de olika trafikslagen prioriteras i gatuutrymmet i form av en kritisk granskning av Spårvägsprojektet i Lund. Arbetet ämnar utreda bland annat utrymmesbehovet för motorfordon, cyklister och fotgängare. Vidare undersöks disponeringen av gatuutrymmet för de olika trafikslagen i spårvägsprojektet i Lund och om det är i linje med kommunens uttalade mål och strategier. Studien undersöker också om det slutliga resultatet motsvarar de initiala planerna för projektet samt de utmaningar som potentiellt uppstår i planeringsprocessen. Resultatet visar att kommunens riktlinjer för breddmått för gång- och cykeltrafik är lägre än rekommendationerna från litteraturstudien. För bilen visade dock resultaten tvärtom. Studien visar också att samtliga gatusektioner uppnår Brunnshög-målet (66% hållbar trafiktyp) medan endast St. Laurentiigatan uppnår 2030-målet (75% hållbara trafiktyper). Distributionen av utrymmet på en detaljerad nivå följer dock inte kommunens mål och ambitioner. Gång- och cykelinfrastrukturen har fått reducerat utrymme i vissa delar där det har varit ont om plats. Vidare kan det vara en indikation på att spårvägen, vegetationen och motortrafiken har prioriterats högre än exempelvis gång- och cykeltrafiken i de centrala delarna i spårvägsprojektet. Dessutom analyserades balansen mellan utrymmesfördelningen och andel trafikanter med hjälp av Szells metod. Resultatet visar att det råder en påtaglig obalans i de centrala delarna av spårvägen samtidigt som det råder god balans i delarna utanför centrum. Slutligen visar den generella analysen att färdigställandet av spårvägsprojektet har genomförts i linje med kommunens initiala plan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)