Kunskapsöverföring från marknad till konsultbolag : Utveckling av koncept till lösnings-baserad försäljning på Semcon i Eskilstuna

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: I en konkurrenskraftig marknad som konsultbranschen är det viktigt att konsultföretagen lever i ständig utveckling och ligger i framkant gällande ny kunskap. Detta eftersom företaget som erbjuder mest kompetens och kvalité till minst kostnad är det företag som anlitas till uppdragen som erbjuds (Kaario, et al. 2003). Ett kunskapsområde som intresserar företagen är värdebaserad försäljning, vilket som forskningsområde är ett relativt outforskat ämne att sälja en lösning istället för att sälja en produkt blir en mer komplex process för företaget (Terho, H. et al. 2012). Kunden behöver nämligen förstå hur företagets lösning kommer vara användbart och värdeskapande för deras organisation (Kaario, et al. 2003). I det här uppdraget för Semcon undersöks möjligheter och utmaningar med att utveckla deras verksamhet genom att öka försäljningen av arbetspaket i sin organisation. För att kunna skapa ett sådant erbjudande till kund krävs en grundlig förförståelse för kundens nyckelverksamhet, när lösningen behöver vara helt anpassad efter kundens företag för att vara av värde (Töytäri, P. et al. 2011). Denna rapport behandlar och redogör kring Semcons arbetspaket, en kartläggning av behoven och hindren hos kund. Innovationsbidraget ligger i att koppla ihop den tekniska världen med den akademiska med ett ganska outforskat område. Rapporten ämnar bidra till Semcons innovationsprocess mot lösnings-baserad försäljning, genom att komma med kunskap utifrån kundens perspektiv. Forskningsfrågorna denna rapport kommer att besvara är: vilka utmaningar ser Semcons befintliga koncept arbetspaket? Vad är värdeskapande hos företagen som Semcon står i kontakt med? Hur kan Semcons arbetspaket utvecklas på bästa sett utifrån denna information?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)