Idrottslärares upplevda status

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: En ständigt aktuell diskussion om lärares status förs i media, bland politiker och bland lärare själva. Trots att diskussionen berör alla lärare i dagens skola så råder det upplevda skillnader beträffande status beroende på om man undervisar i ett teoretiskt eller i ett praktiskt ämne (Killgren, 2021). Lärare som undervisar i det praktiska ämnet idrott och hälsa bortprioriteras och ges minskade resurser i jämförelse med teoretiska ämneslärare. Det leder till att idrott och hälsa-ämnet och idrottslärare marginaliseras och idrottsläraryrkets status påverkas. Med utgångspunkt ur ett idrottslärarperspektiv synliggörs komplexiteten bakom idrott och hälsa-ämnets och idrottslärarens marginalisering samt andra faktorer som påverkar idrottslärarnas upplevda status. Därför behövs vidare forskning som fokuserar på idrottslärares egna upplevelser av sin status för att kunna fastställa vad som påverkar idrottslärares yrkesstatus i skolan och i samhället. Denna studie syftar därför till att bredda och fördjupa förståelsen för idrottslärares upplevda status utifrån ett samhällsperspektiv och ett skolperspektiv. Forskningsfrågan som lyder ”Hur upplever idrottslärare sin status i relation till aktörer inom de kontextuella förutsättningarna som råder för yrkesrollen??” relateras till studiens teoretiska begrepp fält och kapital (Bourdieu, 1984). För att besvara studiens frågeställning användes en kvalitativ metod bestående av sex semistrukturerade intervjuer med verksamma idrottslärare. Dataanalysarbetet baserades på två analysfrågor som kopplades till studiens frågeställning samt begreppen fält och kapital (Bourdieu, 1984). I denna studie betraktades idrottslärarens kontextuella förutsättningar som fält och idrottslärarens upplevda status betraktades i termer av kapital.   Studiens resultat visar att idrottslärare upplever en låg status i termer av det kulturella och ekonomiska kapitalet inom samhällsfältet och skolfältet, medan idrottslärare upplever en hög status i termer av det sociala kapitalet inom skolfältet. Idrottslärarnas upplevda låga status i relation till aktörerna inom samhällsfältet och skolfältet beror på att vårdnadshavare, media, skolledningen och andra ämneslärare har en begränsad insyn i idrottsundervisningen. Å andra sidan upplever idrottslärarna ett högt socialt kapital i relation till andra idrottslärare och elever, vilket är en positiv aspekt av relevans för idrottsläraryrket.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)