Det Sociala Intranätet

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Sociala intranät är baserade på Enterprise 2.0-begreppet och skapar nya sätt för organisationer att kommunicera och arbeta. De medför möjligheter att arbeta med användargenererat innehåll, samarbeta över organisatoriska gränser samt låta användare lära känna varandra och dela kunskap. Denna uppsats ämnar utforska vilka förväntningar som motiverar beslutshavares implementation av sociala intranät. Det är intresssant att veta vad som egentligen förväntas hända med en organisation som inför ett socialt intranät och framför allt vilka faktiska effekter som uppstår efter ett införande. Genom utförda intervjuer av både ledningsmedlemmar och intranätsanvändare på konsultföretaget Ninetech har vi kartlagt ledningens förväntningar samt användarupplevelser som belyser de faktiska effekterna. Vi har kategoriserat ledningens förväntade effekter i två teman; förväntade effekter på företagskultur och förväntade effekter på informationsarbete. Det har av användarintervjuerna framgått att samtliga organisatoriska effekter inträffat i viss mån men det behöver passera ytterligare tid efter implementationen innan det går att bekräfta effekterna i högre grad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)