Digitala verktyg i svenskundervisningen : En kvalitativ studie kring F-3 lärares uppfattning om digitalläsnings inverkan på elevers läsutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur professionella lärare resonerar kring användningen av digitala verktyg för att utveckla läsintresset och att avgöra hur användbara digitala boktjänster är för att utveckla läsfärdigheter. Intervjuer med åtta lärare genomfördes för att samla in kvalitativa data. Resultaten visade att användning av digitala verktyg för utveckling av läsning är positivt eftersom läsning bedömdes ge ökad motivation, dock är det viktigt att ha nödvändig kunskap för korrekt användning av dessa verktyg. Enbart användningen av digital läsning räcker inte för att utveckla elevernas läsförmåga. Slutsatsen är att eleverna behöver läsa både analogt och på en skärm och att användningen av iPads är ett hjälpmedel som anpassas efter elevernas behov. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)