Inkubatorer: Nyckeln till legitimitet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Inkubatorer: Nyckeln till legitimitet? En kvalitativ studie om hur tillhörigheten till en inkubator skapar legitimitet för startupföretag Seminariedatum: 2020-06-03 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå i Strategic Management, 15 högskolepoäng Författare: Simon Blackman, Erik Landgren, Clara Ramshage Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: Liability of Newness, Inkubator, Legitimitet, Startupföretag, Stakeholder Syfte: Studien syftar till att undersöka vilken roll inkubatorer fyller i att skapa legitimitet för startups anknutna till dessa samt hur förutsättningarna för överlevnad och tillväxt påverkas av legitimiteten som inkubatorer genererar. Metod: Kvalitativ undersökning med primärmaterial i form av semistrukturerade intervjuer där respondenter valts utifrån ett icke-sannolikhetsurval. Teoretiska perspektiv: Det resursbaserade synsättet, stakeholder theory, liability of newness, interorganizational endorsement theory, organizational legitimacy Empiri: Intervjuer med 13 representanter på ledningsnivå från startupföretag anslutna till 7 inkubatorer med en geografisk spridning över hela Sverige. Resultat: Respondenterna från startupföretagen upplever att sättet som inkubatortillhörigheten bidrar med att skapa ett legitimt anseende för startupföretaget varierar gentemot olika stakeholders. Finansiärer är den stakeholdergrupp som uppmärksammar och värdesätter ett starupföretags inkubatortillhörighet mest. I de fall inkubatortillhörigheten bidrar med att skapa legitimitet kan detta ha olika påverkan beroende på vilken stakeholdergrupp som uppmärksammar associationen till inkubatorn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)