Svenska i grundskolan : en kunskapsöversikt om elevers skrivutveckling och lärares didaktiska möjligheter med digitala verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt har som syfte att kartlägga forskning kring elevers skrivutveckling och i vilken mån digitala verktyg kan tillämpas för att främja denna utveckling inom svenskämnet i grundskolan. De frågeställningar som styrt denna kunskapsöversikt berör didaktiska möjligheter för lärare att stödja i elevers skrivutveckling med digitala verktyg och hur detta relateras till kursplanen i ämnet svenska. Denna kunskapsöversikt är genomförd med en systematisk ansats som metod och syftar till att kartlägga forskning kring elevers skrivutveckling och i vilken mån digitala verktyg kan tillämpas för att främja denna utveckling i ämnet svenska. I vår litteratursökning har vi använt oss av databaserna PRIMO och ERIC (ProQuest) i sökningen av vetenskapliga artiklar. Kunskapsöversikten har avgränsats till en elvaårsperiod och riktar sig till elever i årskurs 4-6. Alla studier är skrivna på svenska eller engelska och genomförda i Europa eller Nordamerika. Resultaten som presenteras av de vetenskapliga artiklarna visar att digitala verktyg i skrivprocessen ger ökad motivation, högre textkvalité och didaktiska möjligheter för lärare att nyttja i skrivundervisning för svenskämnet. Resultaten visar också på fördelar för flerspråkiga elever i användandet av digitala verktyg i skrivprocessen. I resultatet av de valda artiklarna beskrivs även nackdelar och svårigheter med digitala verktyg som brist på tid och kompetens. Med denna kunskapsöversikt tror vi att nuvarande och framtida lärare kan dra nytta av de kunskaper kring didaktiska möjligheter i skrivutvecklingen med hjälp av digitala verktyg som presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)