Harry Potter och De Kritiska Rösterna : Fyra ungdomars åsikter om kritiken gentemot Harry Potter-böckerna

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Författare: Madelene Skillström Bygg; [2006]

Nyckelord: Harry Potter; kritik; böcker; media;

Sammanfattning: Huvudsyftet med studien är att genom fyra djupintervjuer granska några unga läsares syn på Harry Potter och den kritik som framförts gentemot fenomenet, alltså att framhålla ungdomarnas röst, som en motpol till de vuxna som har kritiserat böckerna. Ett annat syfte är även att lyfta fram böckernas betydelse inom medieundervisning, då de idag är mer än bara böcker och oftast en del av den transmedialisering, där böcker blir film och där böcker inte säljs utan medieuppbåd. I uppsatsen presenteras fyra av de många kritiska åsikter som framförts gentemot Harry Potter-böckerna och dessa kommenteras och diskuteras av fyra ungdomar i 17-årsåldern. De fyra kritiska åsikterna gäller; magiinslaget i böckerna; rädsla för att de som inte läser böckerna skall känna sig utanför; den sneda familjebilden; samt de stereotypa könsrollerna. De fyra informanterna, två pojkar och två flickor, reagerar i stort sett likadant gentemot dessa. I sammandrag tycker de att kritiken är överdriven men de har alla en förståelse för att böckerna kan bli kritiserade. De uttrycker alla en oro för att barn kan bli negativt påverkade av böckerna, men tycker samtidigt att de själva inte blivit påverkade, trots att de själva började läsa böckerna då de var barn. Slutsatsen för arbetet är i korthet att kritik gentemot Harry Potter-böckerna inte påverkar hur dessa ungdomar betraktar dem, och de anser att kritik mot böckerna snarare ökar intresset för böckerna än motsatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)