Matematikboken – en språklig utmaning för andraspråkselever

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningI det här examensarbetet behandlas vilken betydelse läromedlet i matematik har för elever med svenska somandraspråk. I perspektivet vilka språkliga svårigheter kan finnas i läsuppgifter och hur introducerar läromedelspecifika begrepp för eleverna. Detta på grund av att det finns en attityd hos en del lärare att matematik äruniversellt och det enda ämnet där man inte behöver ta hänsyn till elevernas språkliga bakgrund. Att ta reda påhur språket i läromedel ser ut sker genom att innehållet i fyra läromedel som används i årskurs fyra analyseras,utifrån kriterier som behandlar tidigare konstaterade språkliga svårigheter som finns i läromedelstexter.Resultaten av analyserna visar på skillnader emellan läromedelen utfirån kategorierna Begrepp och matematiskaord, Grammatik, Kulturella kontexten, Uppbyggnad av texten och Grafiskt material. Arbetet avslutas med ensammanfattning där läromedlen som helhet diskuteras gentemot den tidigare forskningen. Det som konstaterasär bland annat att så länge eleven lämnas till att så gott som enbart arbeta med sitt läromedlet på egen hand är detföga förvånande att svenska elever presterar sämre i matematik. Den betydelse som de här läromedelsanalysernahar för läraryrket är att resultaten kan användas vid val av läromedel för att möjliggöra att välja det läromedelsom är bäst för den elevgrupp man ska undervisa , samt att resultatet kan bidra till att visa på svårigheter somandraspråkselever kan möta om de lämnas ensamma med sin matematikbok.     

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)