Kommunikation och motivation i skogsentreprenad : eventuell påverkan på lönsamheten

Detta är en L3-uppsats från SLU/Dept. of Forest Products

Sammanfattning: Skogsentreprenörsbranschen beskrivs ofta som olönsam och med dålig arbetsmiljö. Den har ett starkt fokus på kostnadsreduktion, produktivitet och teknisk utveckling. Det finns studier som identifierar var det finns brister och vad som kan göras för att öka lönsamheten. Företagsekonomiska kunskaper och ekonomisk uppföljning är ofta något som kan utvecklas. Företagens verksamhet är starkt beroende av dess anställda och deras prestationer. Denna rapport syftar till att beskriva de anställdas motivation och företagens kommunikationsproceser, samt undersöka om dessa kan påverka lönsamheten. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med två företagsledare, dess uppdragsgivare och fyra anställda. Nyckeltal för de två företagen beräknades utifrån årsredovisningar från 2008-2012. Dessa nyckeltal har sedan jämförts med nyckeltal för ett genomsnitt av 424 drivningsentreprenörer för att få ett perspektiv på de två studerade företagen. Ett teoretiskt raster utifrån kommunikation- och motivationsteori har sedan lagts över empirin. Resultatet av rapporten visade att det inte går att urskilja några skillnader ur ett motivationsteoretiskt perspektiv men att det finns skillnader i företagens kommunikationsprocesser. Lönsamheten för de två företagen ligger i eller över nivån med det jämförda genomsnittet. Genom nyckeltalen konstaterades att företag B är mer lönsamt än företag A dock går det inte att härleda detta till skillnaden i kommunikationsprocessen då det är många faktorer som påverkar lönsamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)