Specialpedagogprogrammets syfte kontra specialpedagogers uppdrag ute på fälten

Detta är en Magister-uppsats från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: AbstractArbetets art: Specialpedagogexamen 90 hpSidantal: 40 sidorFörfattare: Hansson, Catarina & Ekberg, CamillaDatum: 2011-05-25Examinator: Lotta AndersonHandledare: Lisbeth OhlssonSammanfattning: Undersökningen baseras på vårt gemensamma intresse för hur specialpedagogprogrammet stämmer överens med specialpedagogers uppdrag ute i verksamheterna. Undersökningen innehåller svar från intervjuade specialpedagoger kring hur de upplever sitt uppdrag. Vi har i vårt arbete lagt fokus på specialpedagogprogrammets syfte jämfört med specialpedagogers uppdrag ute på skolorna. Vi har även undersökt hur specialpedagoger upplever rektorers syn på specialpedagoguppdrgaet samt specialpedagogers egen uppfattning om deras uppdrag.Syfte: Syftet med vår undersökning är att försöka få en uppfattning över hur specialpedagogprogrammet stämmer överens med de uppdrag specialpedagoger utför i verksamheterna. Vi vill få en uppfattning om hur det specialpedagogiska uppdraget kan se så olika ut. Vi har haft examensförordningen för specialpedagogprogrammet (SFS 2007:638) och de lokala utbildningsplanerna i beaktning då vi försökt bilda oss en uppfattning om specialpedagog-3programmets syfte och verksamheternas tillvaratagande av den specialpedagogiska kompetensen.Metod: Vi har valt att intervjua åtta specialpedagoger som alla gått det nuvarande specialpedagogiska programmet på en och samma högskola. Vi har använt oss av intervju för att samla in empiri och därefter bearbetat och försökt tolka svaren hos de intervjuade specialpedagogerna och bilda oss en uppfattning om deras uppdrag och se hur utbildningen har motsvarat detta. Denna metod har vi valt i förhoppning om att kunna få en djupare kunskap och en bättre insikt om hur det specialpedagogiska uppdraget ser ut på fältet, samt även få ärliga svar på hur specialpedagog-programmet levt upp till detta.Ansvarsfördelning: Vi har valt att dela uppdragen kring intervjuerna på följande sätt. En och samma av oss har ansvarat över intervjun med samtliga respondenter och en av oss har observerat kroppspråket. Gemensamt har vi sedan analyserat intervjusituationen och diskuterat ev förbättringar till nästkommande intervju. Vi har båda aktivt skrivit i vårt arbete och vi har hela tiden varit tillsammans under hela undersökningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)